PREMIO SERWIS OGUMIENIA KASPRZAK

Witamy!

STAL, WŁÓKNA, GUMA, WIELE PRACY = OPONA
STAL, WŁÓKNA, GUMA, WIELE PRACY = OPONA

STAL, WŁÓKNA, GUMA, WIELE PRACY = OPONA

  1. Produkcja opony radialnej rozpoczyna się od przygotowania surowców, tj. pigmentów, środków chemicznych, około 30 różnych rodzajów gumy, włókien osnowy opony, drutówki itp. Składniki te mieszane są w gigantycznych mieszadłach zwanych maszynami Banbury'ego, w których utrzymywane są wysokie temperatury i ciśnienia. Maszyny te łączą różnorodne składniki materiału, z którego powstanie opona.
  2. Schłodzona guma przyjmuje różne kształty. Najczęściej jest ona formowana w oznaczone sztaby, które transportuje się do maszyn rozdrabniających. W tych maszynach guma dostaje się pomiędzy dwa potężne wały. Następnie podawana jest dalej, gdzie jest mieszana i łączona. W ten sposób przygotowana guma o różnych składach podawana jest dalej do rozdrabniarek, w których jest cięta na pasy i transportowana przenośnikami, aby stać się potem ściankami bocznymi, bieżnikami lub innymi elementami opony. Inny rodzaj gumy służy do pokrycia włókien, które wykorzystywane są do budowy korpusu opony. Do budowy opony wykorzystuje się wiele rodzajów włókien, m.in.: poliester, sztuczny jedwab czy nylon. Korpusy w większości współczesnych opon samochodowych wykonane są z kordu nylonowego.
  3. Następny składnik opony to obrzeże. Jest to drut stalowy o dużej wytrzymałości na rozciąganie. Obrzeże opony dopasowane jest do obręczy samochodu. Włókna ułożone są we wstęgę, a dla zwiększenia przyczepności pokryte gumą. Następnie włókna zwijają się w pętle, które owija się łącząc je ze sobą, aż do połączenia z pozostałymi elementami opony. Opony radialne produkowane są przez jedną lub dwie maszyny. Produkcja opony zaczyna się od podwójnej warstwy syntetycznego kauczuku zwanej wyściółką wewnętrzną. Wyściółka ta zapewnia szczelność i sprawia, że opona może obejść się bez dętki.
  4. Następnym elementem opony są dwie warstwy włókniny i osnowa. Paski, zwane wierzchołkami, wzmacniają obszar nieco powyżej obrzeża opony. Następnym elementem jest para pasków ochraniających obrzeże opony. Zapobiegają one ścieraniu się założonej opony o obręcz koła. Maszyna produkująca opony radialne nadaje im kształt oraz dba o to, aby jej różnorodne elementy znalazły się w odpowiednich miejscach, zanim opona zostanie wprowadzona do formy.
  5. Następnie opona jest wzmacniana stalowymi pasami. Pasy te zabezpieczają oponę przed przebiciem i zapewniają pewne przyleganie bieżnika do nawierzchni. Bieżnik jest ostatnim elementem, który formowany jest na oponie. Gdy automatyczne wałki ścisną mocno ze sobą wszystkie elementy opony, opona radialna - zwana w tej fazie "świeżą oponą" - gotowa jest do kontroli i wulkanizacji.
  6. Opona swój ostateczny kształt oraz bieżnik uzyskuje w prasie wulkanizacyjnej. Ogromne formy - działające na zasadzie domowej gofrownicy - kształtują i wulkanizują na gorąco oponę. W formie wyżłobiony jest wzór bieżnika, oznaczenia ścianek bocznych opony, producent i inne dane wymagane przez prawo. Opony wulkanizowane są w temperaturze ponad 300 stopni Celsjusza, przez około 12 do 25 minut, w zależności od wymiarów opony. Po otworzeniu się formy, opony wyrzucane są na długi przenośnik, który transportuje je do stanowisk kontrolnych.
  7. Jeśli opona wykazuje jakiekolwiek nieprawidłowości i skazy, jest automatycznie odrzucana. Część wad wyłapują czujne oczy i ręce przeszkolonych kontrolerów, a inne - wyspecjalizowane maszyny. Kontrola opony nie sprowadza się jedynie do oceny stanu jej powierzchni. Wybrane opony zdejmowane są z linii produkcyjnej. Potem zostają prześwietlone w celu wykrycia wszelkich ukrytych słabości. Dodatkowo inżynierowie kontroli jakości regularnie rozcinają wybrane losowo opony i badają wszystkie szczegóły ich konstrukcji, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na ich sprawność i bezpieczeństwo.
  8. To właśnie w ten sposób wszystkie części są łączone w całość: bieżnik, ścianki boczne, wspierane na korpusie opony i mocowane na kole przez pokryty gumą drut stalowy. Bez względu na detale, podstawowe elementy są zawsze takie same: stal, włókna, guma oraz wiele pracy, staranności i wysiłku projektantów, inżynierów i pracowników.